Svar: For meget i flasken?

10. november 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er sulten og som om, at han lige nu har brug for den ekstra mælk. Jeg tænker dog også, at det vil være godt, hvis du kan starte lidt skemad op i løbet af dagen, samt tilbyde ham vand af kop - så vil han sandsynligvis begynde gradvist at kunne nøjes med 6 mælkemåltider i døgnet.

Er han startet med skemad? Ellers vil jeg anbefale dig, at du giver ham lidt grød til frokost og øger ham stille og roligt. Når han kan spise godt ½ dl. og det går fint, så starter du op med lidt grøntsagsmos om aftenen. Sammen med grød og mos skal han tilbydes vand af kop, og stille og roligt skal du forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand, når han vågner, og så bliver han ammet eller får flaske, før han skal sove. Det vil sige, at en dagsplan med to skemåltider kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Vågner og dagen begynder stille og roligt

Formiddag 09: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvornår formiddagsluren ligger

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op fra dagens 3. lur

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre. Hvis de lige nu fungerer bedre, at han vågner af sig selv og får flaske kl 01-01.30, så er det også ...

Annonce

... rigtig fint.

Nat 03: Ammes evt. men det lyder som om, at denne amning nok stille og roligt kan trappes ud i takt med at hans øvrige indtag øges dagen igennem :)

De 7 mælkemåltider i døgnet lyder helt alderssvarende, de fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 mælkemåltider og i 7 måneders alderen trappes ned til 4 mælkemåltider :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hans udregnede døgnbehov ligger mellem 850-900 ml væske med den vægt han har. Og det vil sandsynligvis være fint at give ham 200 ml i flaske aften og sen aften, så han får 400 ml mme den vej igennem og resten dækkes så af dine amninger og det han kan drikke af en kop. Har han brug for en flaske med 230 ml er det også helt okay og kan han nøjes med 180 ml er det også rigtig fint :)

Han vil sandsynligvis drikke lidt mere af flaskerne om aftenen, end han drikker af hvert bryst i løbet af dagen - både fordi mælken løber lettere til ham via flaske og han derfor let får lidt ekstra, men også fordi han på den måde fylder sig ekstra op til natten. Samtidig vil skemaden og vand af kop naturligt også fylde i maven i dagtimerne og mængden af mælk derfor fylde lidt mindre - og det er helt okay og ligesom de skal være. Netop ved at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og brystet (eller flasken) før han skal sove, så sikrer du ham bedst mulig plads i maven til begge dele.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. oplag 2019.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor